Kun je te veel eten van gezonde dingen?

Wat eet jij zoal op een dag? Dat is een vraag die ik weleens gesteld krijg. En ehmm, daar kan ik met 1 woord op antwoorden: veel! En er zijn van die momenten dat ik zelf ook weleens denk, nou Lau, dat is echt wel heel veel eten dat op je bord ligt hahaha

Kun je ook te veel eten van gezonde dingen - gezondegezinnen.nl

Maar ja, aan de andere kant, om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen, mag je best veel eten. Dat betekent voor veel mensen dat zij meer zouden moeten eten dan dat ze nu doen, om voldoende vitamines, mineralen etc binnen te krijgen. Dat klinkt best gek nietwaar? Maar eten om gezonder te worden en zelfs af te kunnen vallen. Het is echt waar! Als je maar de juiste voedingsmiddelen eet….

 

Te veel blijft te veel

En als je nu denkt dat ik een super slanke den ben omdat ik zo veel gezonde dingen eet, nou, dat is niet het geval. En dat is ook oké, want ik heb wel een prima lengte-gewicht verhouding en ik voel me fit, energiek en gezond. Ondanks dat heb ik ook weleens van die buien, net als jij, dat er wel een paar kilo minder aan mogen hangen.  Iets minder ronding hier, iets meer strakheid daar. Herkenbaar toch?

Deze buien zijn ook oké, want ze houden me wel met beide benen op de grond. Ook al eet ik zo gezond mogelijk; te veel gezond eten is ook te veel eten: gedroogd fruit, noten, chocolade. Allemaal gezonder dan chips, candybars en koekjes, maar te veel blijft te veel. Tel daarbij op dat ik kauwen een heerlijk bezigheid vind en dat ik ook echt kan genieten van lekker eten en je snapt dat ook ik mag opletten dat mijn broeken blijven passen en het vet niet te veel op mijn buik en aan mijn heupen blijft plakken.

Daarom houd ik zo nu en dan bij (in een app op mijn telefoon) wat ik zoal eet op een dag. Dat raad ik jou ook aan om eens te doen. Je zult merken dat je vaak toch iets meer eet dan je zou verwachten. Of dat nu gezonde of minder gezonde dingen zijn, dat maakt eerlijk gezegd niet zoveel uit.

 

Voedingspatroon aanpassen?

Het bijhouden van wat je eet, maakt je bewust van hoeveel je eet en zelfs waar eventuele klachten door veroorzaakt worden. Je kunt daarmee patronen gaan ontdekken. Dus download zo’n app of schrijf ‘ouderwets’ op een vel papier wat je eet en wanneer je het eet. Doe dat zeker een dag of 3-4 (liefst een hele week) en neem daar dan ook zeker een weekend dag in mee.

Stel jezelf daarna de volgende vragen om te ontdekken waar jij je voedingspatroon kunt verbeteren.

Vind je het veel wat je eet of misschien te weinig? Waar kun je minderen in suiker? Wanneer kun je een extra stuk fruit of schep groenten nuttigen? Wat valt je nog meer op? Heb je een klacht die elke keer de kop op komt steken nadat je een bepaald voedingsmiddel gegeten hebt? Na welk eetmoment voel jij je energiek? Of juist (meer) vermoeid? Allemaal handige vragen die je helpen om je voedingspatroon aan te passen.

 

Ga aan de slag

Dus… krijg je die laatste (zwangerschaps) kilo’s er moeilijk af, ben je benieuwd hoe gezond jouw voedingspatroon is of wil je weten waar je opgeblazen gevoel vandaan komt? Houd dan bij wat je eet en kom erachter! Lukt het je niet om de puzzel compleet te krijgen of heb je al ‘vanalles’ geprobeerd? Neem dan contact gerust met me op. Ik help je graag verder. Ennnn, het houd mij ook weer op gewicht want ik bijt me, als voedingsdetective, liever vast in jouw eetgewoontes dan in een stuk chocolade 😉

 

P.S. Een Op Weg-Gesprek van 20 minuten is trouwens altijd gratis.

Vorige bericht

Volgend bericht

Laat een reactie achter