Het nut van het nemen van een ijsbad

Een ijsbad, waar begin je aan? Veel mensen om me heen vroegen zich echt af waar ik aan was begonnen. Ook hadden ze zo iets van ‘nou, jij liever dan ik’. In eerste instantie best begrijpelijk, want wie laat zich nu vrijwillig onderdompelen in een ijsbad met water van slechts 3 graden? Nou, ik dus!

Het nut van het nemen van een ijsbad - gezondegezinnen.nl

Het stond al een tijdje op mijn bucketlist en laatst kwam het er dan echt van. Ik ging een workshop bij Marcel Hof (ja inderdaad, broer van) volgen.

 

Toch wel spannend

Een klein beetje gespannen liep ik de workshop ruimte in, wat overigens onnodig was, want Marcel is een heel aardige vent die je op je gemak stelt. Hij zorgt ervoor dat je zelfs gaat uitkijken naar het einde van de workshop; de koude stap in het ijsbad. Hij zwemt al sinds zijn 12e in koud (buiten)water met zijn 2 oudere broers en voelt zich daar super gezond bij. Zo erg kan het dus niet zijn, als iemand dat al tientallen jaren doet, dacht ik toen hij dat vertelde.

 

We waren met een groep van zo’n 15 mannen en vrouwen, in verschillende leeftijden. Een koude onderdompeling leeft dus bij ‘iedereen’. Uiteraard vertelde Marcel eerst het een en ander over de effecten van koude. Het maakt bijvoorbeeld stofjes vrij zoals dopamine en serotonine en laten die stofjes er nou juist voor zorgen dat je je goed voelt! Niet voor te stellen hè, dat je je blij, vrolijk en gezond gaat voelen van koud water om je heen? En toch is het zo, hij bleef dat dan ook meermalen herhalen.

 

Ademhaling

Wel is het belangrijk om je heel bewust op je ademhaling te richten. We deden een aantal speciale ademhalingsoefeningen waardoor we controle kregen over lichaam en geest. Het klinkt misschien wat ‘zweverig’, maar het houdt zoveel in dat je je ontspant door het doen van die ademhalingsoefeningen. En dat is precies wat je nodig hebt als je grote teen als eerste van je lijf in aanraking komt met het ijskoude water: ontspanning. Deze ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je het ijsbad aan kan zonder pijn, angst, hyperventilatie of andere narigheden te ervaren.

 

Ik had dat van de zomer trouwens ook al gemerkt, als ik koud ging (af)douchen. Op het moment dat ik mijn adem inhield, was het veel lastiger dan wanneer ik rustig door ademde. Als ik rustig door ademde voelde het koude douchewater zelfs niet meer koud aan.

 

IJsbad

En tijdens mijn ijsbad avontuur ervoer ik het wederom. Door rustig in- en uit te ademen voelde het water nog steeds niet warm aan, maar extreem koud was het ook zeker niet. Mijn handen en voeten tintelden wel, waarschijnlijk omdat die bij mij vaak erg koud aanvoelen, maar voor de rest had ik nergens last van. Rustig blijven doorademen en blijven zitten. Ik deed dat dan ook langer dan een minuut, zonder dat het me moeite kostte. Toen zat ‘mijn beurt’ erop en mocht een andere ‘lotgenoot’ zich gaan onderdompelen.

En daar stond ik dan, in mijn bikini, uit te druipen in de 10 graden warme buitenlucht. En had ik het koud? Nee, totaal niet! Ik voelde me eerder als herboren en ik voelde me warm. En super trots natuurlijk op mezelf dat ik dit koude experiment heb ‘overleefd’ 😉

 

Do try this at home 😉

Wist je trouwens dat kou erg gezond is? Ik raad je dan ook zeker aan om je zelf zo nu en dan bloot te stellen aan koude En nee, je hoeft daarvoor heus niet gelijk in een ijsbad te springen. Bouw het rustig op voor jezelf. Hier een paar suggesties

  • Loop eens zonder jas naar buiten als het koud/fris is
  • Zet de thermostaat eerst een paar uur op 18 graden en daarna pas op 21
  • Douche koud af. Draai na het douchen de warme kraan langzaam uit en laat het water steeds kouder worden
  • Plaats je handen en/of voeten in en teiltje met ijswater

 

Kou is goed voor je gezondheid

Door dit soort koude ‘experimenten’ regelmatig te doen en uit te bouwen, geef je je gezondheid een enorme boost. Kou zorgt voor een betere doorbloeding, het activeert de aanmaak van witte bloedcellen waardoor je afweersysteem verbeterd en het activeert bruin vetweefsel. Bruin vetweefsel is in staat om vetzuren en glucose te verbranden, in tegenstelling tot wit vetweefsel, wat alleen als opslag voor vetten dient. Het is daarnaast betrokken bij je thermoregulatie. Bruin vet zorgt er dus voor hoe goed jij jezelf op temperatuur kan houden in zowel koude als warme omstandigheden.

Ik zou zeggen, geef het eens een maand de kans, al die kou. En ervaar wat het voor jou doet! En nee, van zonder jas buiten lopen, wordt je niet verkouden, daar heb je toch echt een virus voor nodig… Vind je het toch te koud zonder jas? Zorg dan dat je voldoende beweegt, dan heb je het zo weer (aangenaam) warm.

Wil jij ook voeding op een simpele manier gezond maken?

Laat me je dan een aantal tips sturen. Meld je aan en ontvang gelijk de GezondeGezinnen gids als kado gratis in je mailbox. Hierin deel ik 10 simpele gewoontes met je die je nu al stap voor stap kunt toepassen. Ook binnen een druk gezinsleven.

P.S. Je gegevens zijn veilig bij mij. Je kunt hier mijn privacy verklaring lezen.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Vorige bericht

Volgend bericht

Laat een reactie achter





Online support - chat
 
Chat
 
Online support - chat
+
shares