Daarom zijn omega-3 vetzuren zo vet belangrijk voor je!

Je hebt er vast weleens van gehoord: omega-3 vetzuren. Maar wat zijn dat eigenlijk? Wat doet omega-3 in je lijf en waarom is het zo belangrijk? Ik vertel je er graag meer over. Maar eerst iets meer over welke verschillende soorten vetten er allemaal zijn.

daarom zijn omega-3 vetzuren vet belangrijk - gezondegezinnen.nl

Laat ik voorop stellen dat we vet in allerlei soorten nodig hebben: verzadigd en onverzadigd vetten zoals omega-3 vetzuren omega-6 en 9. Maar vooral de mate (oftewel de hoeveelheid) waarin we ze nodig hebben, verschilt nogal van elkaar… Transvetten (chips, frituur, koek, margarine etc) hebben we bijvoorbeeld niet nodig, die maken je lichaam letterlijk en figuurlijk stug en stijf. Vermijd deze dus het liefst zo veel als mogelijk.

Verzadigde vetten daarentegen heb je wel nodig. Wees niet bang dat je aderen daar van dichtslibben, want bij 37 graden (= jouw lichaamstemperatuur) is verzadigd vet gewoon vloeibaar… dus smeer gerust roomboter op je boterham en bak je ei of stukje vis gerust in kokosolie.

Onverzadigde vetzuren

Dan heb je nog de grote groep van onverzadigde vetzuren: omega-3, omega-6 en omega-9 vetzuren. Deze heb je allemaal nodig. Maar vooral de verhouding omega-3 en omega-6 is cruciaal voor een optimale gezondheid. Omega-6 (zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie en linolzuur) heb je nodig om een ontsteking op te tuigen. Soms is dat gewoon nodig om een ongewenste indringer te verdrijven, niks mis mee! Maar je wilt niet te veel ontstekingen in je lichaam krijgen, want bijvoorbeeld hart- en vaatziekten ontstaan door een chronische lage ontstekingsgraad in het bloed.

Gelukkig bestaan er ook omega-3 vetten, die ontstekingen stoppen. Als je zorgt dat je altijd voldoende omega-3 op ‘voorraad hebt’, dan kun je de ontsteking ook weer laten stoppen. Maar hier gaat het wel vaak mis, want in ons huidige voedingspatroon komt veel meer omega-6 voor ten opzichte van omega-3 (koek, frituur, pakjes/zakjes etc). Bij velen tot wel 30 keer zoveel…..

Omega-3 vetzuren kom je vooral tegen in vette vis(-olie) en inmiddels stapelen de wetenschappelijke bewijzen voor het gebruik van visolie zich steeds meer op. Laten we hier verder induiken.

Waar heb je omega-3 vetzuren voor nodig?

De omega-3 vetzuren zijn belangrijke bouwstenen voor onze celmembranen. En hoe hoger het percentage omega 3 vetzuren hierin, des te flexibeler is de cel.
Deze mate van flexibiliteit is van zeer groot belang. Want voedingsstoffen kunnen veel makkelijker door een flexibel celmembraan naar binnen (en afvalstoffen naar buiten!) vervoerd worden, dan door een starre celwand!
Bovendien stapelen afvalstoffen en vrije radicalen zich op in de cel, waardoor er sneller DNA schade ontstaat. Dit verkort de levensduur van de cel. Omega-6 vetzuren zorgen er juist voor dat je celmembranen verharden en stugger worden.

Je lichaamscellen hebben ook flexibiliteit nodig voor het goed functioneren van hormonen. De ‘deurtjes’ (=receptoren) in een celmembraan kunnen in een flexibelere omgeving veel makkelijker contact maken met hormonen. Denk bijvoorbeeld aan het hormoon insuline dat je bloedsuikerspiegel reguleert. Insuline kan haar werk pas goed doen, zodra het contact heeft gemaakt met de bijbehorende receptor (als een sleutel in een deurslot).

De omega-3 vetzuren uit vette vis zijn dus belangrijke bouwstenen voor onze celmembranen. En ze zijn hard nodig om ontstekingen te kunnen remmen. Welvaartsziekten blijken allemaal in de basis voort te komen uit sluimerende ontstekingen die het lichaam niet opgelost krijgt. Een omega-3 tekort is daar dus een heel belangrijke reden van.

Waar is omega-3 nog meer goed voor?

Wist je trouwens al dat je hersenen voor zo’n 60% uit vetten bestaan? Zowel bij kinderen als volwassenen zijn omega-3 vetzuren dus onmisbaar voor een goede hersenfunctie. Zij bieden dan ook bescherming biedt tegen cognitieve achteruitgang, (postnatale) depressie, geheugenverlies en ziekten van het zenuwstelsel zoals MS, Alzheimer, Parkinson.

Voor, tijdens en na de zwangerschap zijn omega-3 vetzuren essentieel voor de opbouw van de hersenen en het zenuwstelsel van de baby.  Dus ook bij aandoeningen zoals autisme, concentratievermindering, dyslexie, ADHD en ADD zijn omega-3 vetzuren effectief gebleken in de behandeling.

Daarnaast zorgen de ontstekingsremmende factoren van omega-3 vetzuren ook voor bescherming tegen artrose en artritis, reumatoïde aandoeningen, andere auto-immuunziekten zoals Hasjimoto, MS, Crohn, Colitis en chronische ontstekingen aan spieren, pezen en slijmbeurzen. Ook bij kanker speelt ontsteking een belangrijke rol, waarbij omega-3 vetzuren helpen bescherming te bieden.

Een hele waslijst aan goede eigenschappen dus, voor dit ‘vissige spul’. En dan te bedenken dat je de hoeveelheid omega-3 die je nodig hebt, niet alleen uit voeding (vis) kunt halen… Met andere woorden, omega-3 suppletie is essentieel.

Meer weten?

Ik werk in mijn praktijk met, mijn inziens, de beste omega-3 olie ter wereld. Hoog gedoseerd, vloeibaar zonder vissmaak of oprispingen, MSC keurmerk en een TOTOX waarde van 4 (lager krijg je bijna niet) en daarmee is dit de zuiverste omega-3 olie. Er is een bloedtest beschikbaar, zodat je weet of je het nodig hebt of niet*. Ben jij benieuwd hoe jouw verhouding omega-3 : omega-6 is? Klik dan hier voor meer informatie >>>

*Wijst de test uit dat je geen omega-3 extra nodig hebt, dan krijg je je geld terug.

Wil jij ook voeding op een simpele manier gezond maken?

Laat me je dan een aantal tips sturen. Meld je aan en ontvang gelijk de GezondeGezinnen gids als kado gratis in je mailbox. Hierin deel ik 10 simpele gewoontes met je die je nu al stap voor stap kunt toepassen. Ook binnen een druk gezinsleven.

P.S. Je gegevens zijn veilig bij mij. Je kunt hier mijn privacy verklaring lezen.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Vorige bericht

Volgend bericht

Laat een reactie achter





Online support - chat
 
Chat
 
Online support - chat
+
shares