5 concrete tips om jouw goede voornemens te laten slagen

Een van de vragen die vaak opkomt nadat iemand jou de beste wensen heeft gewenst, is: "En, doe jij nog aan goede voornemens?" Slechts 10% van degenen die nu vol goede moed begint, houdt het ook daadwerkelijk het hele jaar vol... Schrikbarend weinig als je het mij vraagt.

goede voornemens - gezondegezinnen.nl

Dus… heb jij goede voornemens én wil je bij die 10% horen? Pas dan onderstaande tips toe en laat jouw goede voornemens slagen.

 

Stap voor stap

Je kunt niet ‘van de vloer op zolder’. Vaak wil je te veel in één keer en dat gaat niet. Geheid dat jij dan bij die 90% gaat horen, die de komende tijd gaat stoppen.  Begin dus klein. Hak je doel in stukjes en spreek met jezelf af welke kleine stap je vandaag gaat zetten en welke kleine stap morgen of volgende week.

In plaats van geheel suikervrij, kun je ook eerst je koffie/thee zonder suiker gaan drinken.
In plaats van gelijk te willen hardlopen, kun je ook eerst een wandeling maken.
In plaats van vroeg naar bed te gaan, kun je ook eerst een kwartier eerder naar boven gaan.

 

Begin makkelijk

Als je jezelf en je gezin een gezonde leefstijl wilt aanleren, dan werkt het het beste als je makkelijk begint. Net zoals een gezonde leefstijl niet moeilijk hoeft te zijn, mag het aanleren daarvan ook makkelijk gaan. Dan houd je het ook veel langer vol. Zelfs zo lang dat het een gewoonte wordt. Een gewoonte waar je uiteindelijk niet meer zonder wilt.
Je kunt makkelijk beginnen door je niet van alles te ontzeggen, maar juist eerst iets gezonds toe te voegen. Het is bijvoorbeeld veel makkelijker om te beginnen met het eten van een (extra) stuk fruit per dag dan wanneer je alleen nog maar fruit tussendoor wilt gaan eten. Als je iets gezonds aan je voedingspatroon toevoegt, al is het maar 1 (extra) stuk fruit per dag, dan verdwijnt er als vanzelf iets minder gezonds/ongezonds uit je voedingspatroon.

 

Zorg voor sociale controle

Vertel anderen gerust waar je mee bezig bent! Dat zorgt echt voor een ‘stok achter de deur’. Wie weet wil de ander wel met je mee doen? Samen is leuker dan alleen én daarnaast kun je elkaar ook steunen als het even wat minder makkelijk gaat.

 

Houd bij hoe het gaat met je goede voornemens

Sta elke week stil bij hoe het met je is. Welke stappen heb je al gezet? Het maakt niet uit of de stappen groot of klein zijn. Elke stap in de richting van je doel is tenslotte een stap in de goede richting. Soms maak je een zijstap, soms doe je een (kleine) stap terug. That’s life. Het mag soms ook minder makkelijk gaan, dat is niet erg. Als je maar wel weet waar je staat en waar je naar toe wilt.

Door regelmatig even bewust te worden van hoe het met je is, zorg je er voor dat je jezelf ‘bij de les houdt’. En doordat je jezelf elke dag herinnert aan waar je mee bezig bent, blijft je doel ook in het vizier. Je weet waarvoor je het doet. Dat geeft een enorm goed gevoel én je houd het daardoor ook veel makkelijker vol.

 

Beloon jezelf & vier je successen

Wat enorm belangrijk is, is dat je jezelf beloond voor alle stappen (groot en klein) die je hebt gezet. Doe dat bijvoorbeeld als je een week lang stappen in de richting van je doel hebt gezet of na een maand. Zo kun je jezelf belonen met een tijdschrift, boek, tijd/dagje voor jezelf, bos bloemen, uitje met je gezin of het maken van een wandeling.
Zorg ervoor dat je beloning wel in verhouding staat met de tijd dat je er mee bezig bent geweest. En uiteraard ook niet met een doos bonbons als je suikervrij eten je doel is of als je wilt afvallen 😉

 

Tot slot

Tja, het voelt waarschijnlijk comfortabeler als je morgen of volgende week begint met je goede voornemens. Dan hoef je er nu nog niet over na te denken of er mee bezig te zijn. Toch is NU echt het beste moment om te starten. Je leeft namelijk ook nu, je leeft niet gisteren en ook niet morgen. Dus hup, geef jezelf die spreekwoordelijke schop onder de bips en pas mijn tips toe.

 

Kun je wel wat hulp gebruiken om je goede voornemens te laten slagen? Vraag dan hier een gratis Op Weg-Gesprek aan. Dan geef ik jou  2 concrete tips toegespitst op jouw persoonlijke situatie. Wedden dat jij dan aan het einde van dit jaar bij die 10% hoort!

 

 

 

Wil jij ook voeding op een simpele manier gezond maken?

Laat me je dan een aantal tips sturen. Meld je aan en ontvang gelijk de GezondeGezinnen gids als kado gratis in je mailbox. Hierin deel ik 10 simpele gewoontes met je die je nu al stap voor stap kunt toepassen. Ook binnen een druk gezinsleven.

P.S. Je gegevens zijn veilig bij mij. Je kunt hier mijn privacy verklaring lezen.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Vorige bericht

Volgend bericht

Laat een reactie achter





Online support - chat
 
Chat
 
Online support - chat
+
shares